Konstrukční řešení vozidlového dynamometru
4VDM E120-D
Konstrukční řešení vychází z
tuhých základních rámů, na kterých jsou umístěny
ložiska válců o průměru 1,2 m, stojin a základních
rámů se ss. elektrickými dynamometry. Tyto rámy
se stojinami tvoří základní bloky jednotlivých
os.
Blok přední osy je umístěn pevně,
blok zadní osy posuvně v rozmezí požadovaného
rozvoru, společně s přední osou vozidlového dynamometru
VDU E120 - T. Spojení levého a pravého válce zajišťuje
elektricky ovládaná frikční spojka. Rozpojení
pravého a levého válce umožňuje dynamické měření
brzdných sil z vysokých rychlostí.
Propojení válcových jednotek
s el. dynamometry typu SDS 225 5604 je provedeno
pomocí ozubených řemenů. Každý válec je vybaven
pneumaticky ovládanými brzdami pro umožnění najetí
vozidla a bezpečnostní zabrždění. Dále je každá
válcová jednotka vybavena pneumaticky ovládaným
nájezdovým a středícím zařízením a měřícími rolnami
s odsouvatelným krytem. Obě osy jsou umístěny
na konstrukci z ocelových profilů upevněné na
základním rámu, který je zalit betonem na dně
montážní jámy.
Na základním rámu jsou rovněž
uchyceny podpěry pevného a posuvného krytí vozidlového
dynamometru. V podlaze okolo montážní jámy jsou
zality kotvící drážky pro upevnění úvazků vozidla.
Celá plocha okolo vozidlového dynamometru je v
rovině podlahy překryta ocelovými krycími plechy.
Přívod chladícího vzduchu do montážní jámy je
vyústěn pod jednotlivými osami uprostřed (v zapuštěném
kanálu). Před zkoušeným vozidlem je umístěn ventilátor
náporového chlazení s usměrňovací hubicí, připojený
pohyblivým přívodem do zásuvky spínané přes ovládací
klávesnici z kabiny vozidla.
Schéma kompletní zkušebny
Vozidlová zkušebna sestává z
dynamometru pro osobní automobily 4VDM-E120D
a traktorového dynamometru VDU-E270T–E150T.
Dále se dělí na tyto části:
Pevná část
- přední monoválce pro osobní vozidla,
Posuvná
část - zadní monoválce pro osobní vozidla
a přední válce pro traktory a nákladní vozidla,
Pevná část
s válci pro zadní nápravu traktoru a nákladního
vozidla ,
Pojezdové
profily a pohon pojezdu,
Posuvné
a pevné podlahy a kryty,
Upevňovací
zařízení pro osobní vozidla, traktory a
bezpečnostní zábrany.
Pevná a posuvná část pro osobní
vozidla se dělí na:
Rám,
Válce se
spojkou,
hnacími
řemeny a brzdou,
Dynamometry
s ventilací,
Snímací
rolny,
Ustavovací
zařízení.
Schéma kompletní zkušebny 4VDM
E120D a VDU E270T – E150T
Velmi důležitou součástí zkušebny
je také vzduchotechnika a spalinové hospodářství.
Podtlak v mísnosti lze regulovat od 5 do 300 Pa,
přičemž vyměněné množství vzduchu činí až 25 000
m3/h. U výfukových plynů lze regulovat množsví
ručně či v závislosti na odebíraném výkonu motoru
a to až do 24 000 m3/h (obr.).
Fotografie
z montáže zkušebny
|