Typy zkušebních zařízení
Výkon při rotačním pohybu je
jednoznačně dán součinem točivého momentu a
úhlové rychlosti. Protože ho nelze měřit přímo,
je nutné měřit tyto dvě veličiny. Pro zjištění
točivého momentu se nejčastěji používají deformační
členy, které jsou založeny na změně mechanických,
magnetických či elektrických veličin. V praxi
se lze často setkat s označením výkonová brzda,
tento pojem je odvozen od brzdného účinku momentu
vyvolaného zkušebním zařízením.
Hydraulické brzdy
jsou charakteristické tím, že
se pohybová energie spalovacího motoru přenesená
na hnací kola přemění v teplo vnitřním třením
částic kapaliny (nejčastěji vody). Kapalina
zde slouží nejen jako pracovní látka, ale i
jako chladící médium.
Elektromagnetické
vířivé brzdy pracují na principu
vzniku vířívých proudů při toku stejnosměrného
proudu budícím vinutím. Často jsou řešeny tak,
že výkyvné uložené těleso obsahuje ozubený pólový
kotouč, budící vinutí a chladicí komory, kterými
protéká voda. Protéká-li budícím vinutím stejnosměrný
proud vzniká magnetické pole, které má statický
charakter v zubech pólového kotouče (obíhá současně
s pólovým kotoučem, přičemž siločáry procházejí
zuby pólového kotouče pouze v axiálním směru),
ale vztažené ke stěnám chladících komor má frekvenci
shodnou s frekvencí otáčejících se zubů. Takto
vznikají ve stěnách vířivé proudy, které vytváří
pole s brzdným účinkem.
Obr.: Elektromagnetická vířivá
brzda, červeně označený pólový kotouč, žlutě
budící vinutí, modře chladicí komory.
Elektrické
brzdy (často
stejnosměrné dynamometry) jsou v podstatě elektrické
generátory nebo elektromotory s výkyvně uloženém
statorem. Jejich výhoda oproti předchozím je
v možnosti nejen brzdit, ale i pohánět kola
vozidla a zjišťovat tak např. brzdné síly, monitorovat
funkci ABS aj.
|