Zpět
 
Novinky
 
 
 
     
 
Vyhledávání
 
 
Vyhledávání na stránkách ústavu
 
     
   
 
info
 
 

Výkon spalovacího motoru

Spalovací motor je dnes nejrozšířenější pohonou jednotkou mobilních prostředků. Chceme-li určitým způsobem kategorizovat spalovací motory, je třeba nalézt charakteristické veličiny popisující práci či hospodárnost spalovacího motoru, případně vhodnou kombinaci obou předchozích.

Základním parametrem určujícím velikost vykonané práce za jednotku času je výkon. Jeho velikost lze vyjádřit, buď číselnou hodnotou při daných otáčkách motoru, anebo grafickou závislostí výkonu v celém rozsahu otáček, tzv. vnější otáčkové charakteristice. Pro oblast vývoje a výzkumu je nutno výkon diferencovat tak, abychom mohli provést dílčí posouzení kvality transformace energie ve spalovacím motoru. Z tohoto hlediska rozlišujeme výkon na:

1. Indikovaný výkon

2. Efektivní výkon

3. Ztrátový výkon

Obrázek teoretického indikátorového p-V diagramu . Šrafovaná plocha značí práci oběhu.


Indikovaný výkon
Indikovaný výkon představuje hodnotu, získanou realizací pracovního oběhu spalovacího motoru ve vnitřním prostoru válce, bez uvažování ztrát. Indikovaný výkon motoru je úměrný součtu ploch indikátorových diagramů všech jeho válců. Základem určení indikovaného výkonu - Pi je indikátorový diagram oběhu spalovacího motoru a z jeho plochy získaná indikovaná práce.

nahoru

 

Efektivní (užitečný) výkon
Efektivní (užitečný) výkon je výkon zjištěný v místě odběru výkonu, tj. na výstupním konci hlavního hřídele motoru, případně na spojce, jestli přitom pracují všechny k motoru přímo připojené pomocné zařízení, bezpodmínečně potřebné k jeho vlastnímu, pravidelnému a trvalému chodu. Představuje hodnotu výkonu motoru využitelnou pro pohon spotřebičů. Jeho velikost je oproti indikovanému výkonu snížená o ztráty způsobené třením pohybujících se součástí motoru, o ztráty následkem pohonu pomocných zařízení motoru, o hydraulické ztráty a o ztráty spojené s výměnou náplně válců. Jestli celkový ztrátový výkon označíme Pz, potom efektivní výkon na klikovém hřídeli je roven rozdílu indikovaného výkonu Pi a ztrátového výkonu Pz .

nahoru

 

Ztrátový výkon
Množství ztrátového výkonu spalovacího výkonu zahrnuje jednak odpor proti pohybu součástí motoru, jednak příkony pomocných zařízení spalovacího motoru důležitých pro jeho činnost, například:
- zařízení pro dopravu paliv a přípravu směsi,
- rozvodový mechanismus,
- zařízení chladícího systému,
- zařízení mazacího systému,
- zařízení elektrické výstroje motoru,
- zařízení systému přeplňování,
- řídicí a regulační systémy.
Tyto ztráty jsou vyjádřeny i pomocí mechanické účinnosti, která je poměrem efektivního a indikovaného výkonu.

nahoru

 
     
Doporučeno: Internet Explorer 5+, rozlišení 1024 x 768, MZLU