Výkon
spalovacího motoru
Spalovací motor je dnes nejrozšířenější
pohonou jednotkou mobilních prostředků. Chceme-li
určitým způsobem kategorizovat spalovací motory,
je třeba nalézt charakteristické veličiny popisující
práci či hospodárnost spalovacího motoru, případně
vhodnou kombinaci obou předchozích.
Základním parametrem určujícím
velikost vykonané práce za jednotku času je
výkon. Jeho velikost lze vyjádřit,
buď číselnou hodnotou při daných otáčkách motoru,
anebo grafickou závislostí výkonu v celém rozsahu
otáček, tzv. vnější
otáčkové charakteristice. Pro oblast vývoje
a výzkumu je nutno výkon diferencovat tak, abychom
mohli provést dílčí posouzení kvality transformace
energie ve spalovacím motoru. Z tohoto hlediska
rozlišujeme výkon na:
1.
Indikovaný výkon
2.
Efektivní výkon
3.
Ztrátový výkon
Obrázek teoretického indikátorového
p-V diagramu . Šrafovaná plocha značí práci
oběhu.
Indikovaný
výkon
Indikovaný výkon představuje hodnotu, získanou
realizací pracovního oběhu spalovacího motoru
ve vnitřním prostoru válce, bez uvažování ztrát.
Indikovaný výkon motoru je úměrný součtu ploch
indikátorových diagramů všech jeho válců. Základem
určení indikovaného výkonu - Pi je indikátorový
diagram oběhu spalovacího motoru a z jeho plochy
získaná indikovaná práce.
nahoru
Efektivní
(užitečný) výkon
Efektivní (užitečný) výkon je výkon zjištěný
v místě odběru výkonu, tj. na výstupním konci
hlavního hřídele motoru, případně na spojce,
jestli přitom pracují všechny k motoru přímo
připojené pomocné zařízení, bezpodmínečně potřebné
k jeho vlastnímu, pravidelnému a trvalému chodu.
Představuje hodnotu výkonu motoru využitelnou
pro pohon spotřebičů. Jeho velikost je oproti
indikovanému výkonu snížená o ztráty způsobené
třením pohybujících se součástí motoru, o ztráty
následkem pohonu pomocných zařízení motoru,
o hydraulické ztráty a o ztráty spojené s výměnou
náplně válců. Jestli celkový ztrátový výkon
označíme Pz, potom efektivní výkon na klikovém
hřídeli je roven rozdílu indikovaného výkonu
Pi a ztrátového výkonu Pz .
nahoru
Ztrátový
výkon
Množství ztrátového výkonu spalovacího výkonu
zahrnuje jednak odpor proti pohybu součástí
motoru, jednak příkony pomocných zařízení spalovacího
motoru důležitých pro jeho činnost, například:
- zařízení pro dopravu paliv a přípravu směsi,
- rozvodový mechanismus,
- zařízení chladícího systému,
- zařízení mazacího systému,
- zařízení elektrické výstroje motoru,
- zařízení systému přeplňování,
- řídicí a regulační systémy.
Tyto ztráty jsou vyjádřeny i pomocí mechanické
účinnosti, která je poměrem efektivního a indikovaného
výkonu.
nahoru