Zpět
   
 
Info
 
 

Měření Otáčkové charakteristiky motoru

Použitá měřící zařízení

Zkoušky výkonu traktorového motoru na vývodovém hřídeli se provádí podle metodik OECD Code 1 a 2 a normy ČSN ISO 789-1 „Zkušební metody, část 1: Zkoušky výkonu na vývodovém hřídeli“ K měření točivého momentu motoru je použit vířivý dynamometr připojený k zadnímu vývodovému hřídeli traktoru přes kloubový hřídel viz obr. 1. Regulaci dynamometru a snímání naměřených údajů zajišťuje řídící počítač vozidlové zkušebny a server dat. Podle zvoleného programu pro řízení zkoušky a nastavených parametrů měření je možno průběh zkoušky automatizovat.

Technické údaje dynamometru:

Typ dynamometru                                               V 500

Otáčky                               [min-1]                        3 000

Výkon                                [kW]                            500

Moment                             [Nm]                          1 592

Chlazení                                                               vodní

Zatížení                                                                trvalé

Charakteristika použitého dynamometru je uvedena na obr. 2.

Obr. 1 Měření jmenovité otáčkové charakteristiky traktoru

Otáčky

         Otáčky dynamometru jsou měřeny pulzním snímačem LUN 1326.02-8, který je součástí dynamometru. Signál ze snímače je po úpravě tvarovacím obvodem přiveden do měřícího počítače zkušebny.

Spotřeba paliva

         Měření spotřeby paliva se provádí objemově pomocí průtokoměru Flowtronic 206 zapojeného do palivové soustavy motoru. Pro zajištění objektivity měření spotřeby paliva, je po celou dobu měření prováděno chlazení nafty v nízkotlakém okruhu palivové soustavy jednotkou s výměníkem tepla Flowtronic Flowjet-Ventil 4705. Z elektronické vyhodnocovací jednotky průtokoměru jsou údaje o okamžité hodinové spotřebě motoru ukládány do paměti měřícího počítače zkušebny. Při zkouškách je průběžně měřena teplota paliva pro korekci hustoty.

Měření ostatních hodnot

Ustálení parametrů motoru je kontrolováno měřením teploty mazacího oleje v motoru. Současně je měřena teplota nasávaného vzduchu před čističem, teplota a tlak vzduchu za turbodmychadlem, teplota výfukových plynů, teplota v laboratoři, barometrický tlak, relativní vlhkost vzduchu a otáčky motoru. Teploty jsou měřeny snímači s termočlánky NiCr-Ni, tlak vzduchu za turbodmychadlem tenzometrickým snímačem tlaku, barometrický tlak rtuťovým barometrem, relativní vlhkost vzduchu vlhkoměrem a otáčky motoru piezoelektrickým snímačem namontovaným na vysokotlaké trubce vstřikovacího čerpadla. Měřené hodnoty ze všech uvedených snímačů jsou průběžně ukládány do paměti měřícího počítače zkušebny.

Před každou zkouškou se zjišťují základní technické parametry motoru zkoušeného vozidla uváděné výrobcem, údaje o případném speciálním příslušenství a parametry použitého paliva.

Při všech zkouškách jsou dodrženy všeobecné požadavky i ustanovení o dovolených mezních úchylkách dané normou ČSN ISO 789-1.

 

Měření tahové charakteristiky na válcovém dynamometru

Použitá měřící zařízení

Tahová charakteristika traktoru je měřena na válcovém dynamometru obr. 2. Uvedené zařízení slouží k laboratornímu měření tahových vlastností traktoru  podle normy ČSN ISO 789-7. Dynamometr je tvořen čtyřmi dvojicemi válců. Dvojice válců jsou spojeny galovými řetězy a přes planetovou převodovku  a ozubený řemen jsou spojeny s dynamometry. Mezi válci je umístěna snímací rolna, která je pneumaticky přitlačována ke kolu zkoušeného vozidla. Rolna slouží k měření obvodové rychlosti kola. Jako dynamometry jsou použity stejnosměrné motory řady SDS 180M65 na přední nápravě a SDS 250M604 na zadní nápravě. Dynamometry jsou napájeny z digitálních měničů. Moment působící na statory dynamometrů je snímán pomocí tenzometrických snímačů. Použité stejnosměrné dynamometry mohou pracovat jak v generátorovém tak i v motorickém režimu. Dynamometry jsou chlazeny vzduchem. Nastavení vzdálenosti předních a zadních válců, podle rozvoru měřeného vozidla, se provádí posunem předních válců umístěných v pohyblivém rámu. Na válcích je traktor fixován pomocí dvou vodorovných táhel upevněných v zadním závěsu a druhým koncem na svislých opěrách a dvou šikmých tyčí upevněných do drážek v podlaze. Výška připojení táhel v závěsu se z důvodu zachování řiditelnosti a kontaktu předních kol s válci volí dle ČSN 30 0415 a stanoví se podle vzorce:

                                                             [mm]                                                             

kde:     Hmax – statická výška závěsu   [mm]

            W – statické zatížení válců předními koly  [N]

            L – rozvod traktoru [mm]

            Ft max – maximální tahová síla [N].

Přední část traktoru je proti bočnímu posunu fixována pomocí řetězů.

Obr. 2  Válcový dynamometr VDU E270T-E150T pro měření tahových vlastností traktorů.

Technické údaje válcového dynamometru:

Typ dynamometru                                                  VDU E270T-E150T

Maximální měřený výkon

                           -celkový                   [kW]                         420

                           -přední náprava        [kW]                         150

                           -zadní náprava          [kW]                         270

Rozsah rychlostí                                  [km/h]                       1 – 16

Rozvor kol měřeného vozidla

                           -minimální                [mm]                         2000

                           -maximální               [mm]                         3500

Vnitřní světlost klol (minimální)

                           -přední náprava        [mm]                         800

                           -zadní náprava          [mm]                         800

Vnější světlost klol (maximální)

                           -přední náprava        [mm]                         2 200   

                           -zadní náprava          [mm]                         3 400

Dynamometr umožňuje měření tahových vlastností traktorů v rozsahu pojezdových rychlostí od 1 km/h do 16 km/h.

Při tahových zkouškách na válcovém dynamometru je měřena tahová síla, rychlost jízdy, prokluz kol traktoru, spotřeba paliva, otáčky motoru, teploty nasávaného vzduchu, mazacího oleje, výfukových plynů, plnící tlak za turbodmychadlem, teplota paliva, kouřivost a popř. další hodnoty podle typu traktoru a zaměření zkoušek.

Před každou tahovou zkouškou se zjišťují základní technické parametry zkoušeného vozidla uváděné výrobcem, převodové poměry na jednotlivé převodové stupně, údaje o použitých pneumatikách a jejich nahuštění a údaje o případném speciálním příslušenství.

            Mimo již uvedených hodnot jsou během zkoušek zjišťovány také atmosferické podmínky, teplota vzduchu v laboratoři, barometrický tlak a relativní vlhkost vzduchu, druh a parametry použitého paliva.

Ovládání měřícího zařízení a sběr dat

Řízení jak válcového, tak i vířivého dynamometru a ukládání měřených údajů ze všech použitých snímačů zajišťuje řídící počítač se serverem dat. Činnost a předávání dat mezi serverem a řídícím PC je synchronizována. Spojení řídícího PC a dalších zařízení s nadřízeným serverem je realizováno lokální sítí Ethernet. Při komunikaci dochází k předávání konfiguračních dat ze serveru do řídícího počítače a ke zpětnému ukládání naměřených dat z řídícího PC do serveru. Po síti dochází také k předávání průběžných informací o stavu zkušebny a aktuálních hodnotách jednotlivých měřících kanálů. Tato komunikace slouží pro vzájemnou synchronizaci činnosti a k předávání aktuálních údajů z důležitých měřících kanálů. Vlastní program je napsán ve vývojovém prostředí LabView.

Zkoušky traktorů na výše popsaném měřícím zařízení lze rozdělit do tří základních skupin:

-        zkoušení parametrů motoru přes vývodový hřídel

-        měření tahových vlastností na válcovém dynamometru

-        měření při kombinovaném zatěžování traktoru na válcovém dynamometru i přes vývodový hřídel.

Na obou  dynamometrech lze podle zvoleného programu provádět jak měření statická, při ustálených režimech, tak i měření dynamická.

 

Stend pro simulací zatížení hnacích kol traktorů

Zařízení umožňuje měřit  průběh zvedacích sil v dolních táhlech tříbodového závěsu.

Dále je možno tříbodový závěs traktoru zatížit silou a momentem  pomocí hydraulických válců připojených k rámu viz obr. 3. Zatěžování je realizováno hydraulickým agregátem řízeným pomocí počítače.

Na katedře je vytvořen matematicko-fyzikální model, který umožňuje naměřené silové účinky v tříbodovém závěsu traktoru, transformovat do těžiště a na hnací kola traktoru. Výsledky je možno ověřit na stendu.

 Technické parametry:

                                   Výkon hydraulického agregátu  30 kW

                                    Maximální zatěžující síla 150 kN

Obr.3  Stend pro simulaci zatížení hnacích  kol traktoru.

 

 
     
Doporučeno: Internet Explorer 5+, rozlišení 1024 x 768, MZLU