Popis měření
Před zkouškou výkonu na válcové
zkušebně je nutno zkontrolovat, zda jsou na
hnacích kolech použity předepsané pneumatiky
a zkontrolovat upevnění vyvažovacích závaží.
Tlak v pneumatikách má být na horní mezi stanovené
výrobcem vozidla. Po usazené vozidla na válcích
je nutno provést zajištění vozidla. Vozidlo
se zafixuje pomocí konstrukce k podlaze zkušebny.
Ta je vybavena pryžovými dorazy, které doléhají
na nárazník a umožňují vozidlu maření nadměrných
dynamických sil. Před spuštěním motoru se musí
na výfuk nasadit odsávací zařízení.
Vlastní zkouška se kvůli reprodukovatelnosti
výsledků musí provádět na určitý rychlostní
stupeň. U vozidel se samočinnou převodovkou
se doporučuje provádět zkoušku na nejvyšší rychlostní
stupeň, a to rychlostí, při níž nedojde k prokluzu
hnacích kol o ohledem na provozní pole dynamometru.
Velký výkon nelze měřit při malých rychlostech
jízdy, protože v tomto případě není styčná plocha
mezi pláštěm a válci jej schopna přenést a dojde
k prokluzu hnaných kol na zkušebních válcích.
Následuje kalibrace zkušebny, měření pasivních
ztrát a měření výkonu.
Měření výkonu bylo prováděno
dvěma způsoby, staticky i dynamicky.
Statický výkon – měření je
prováděno při konstantních otáčkách motoru,
který je zatížen dynamometrem – brzdou. Odečítají
se otáčky dynamometru a jim odpovídající hodnota
točivého momentu, který je snímán snímačem síly.
Z těchto hodnot se následně zjišťuje výkon motoru.
Dynamický výkon – motor je
krátkodobě zatížen odporem setrvačných hmot
během jejich roztáčení. Výkon je v tomto případě
stanoven výpočtem: výkon jest součinem točivého
momentu a úhlové rychlosti, přičemž točivý moment
je součinem momentu setrvačnosti a úhlového
zrychlení. Při měření výkonu bývá obvykle zapojen
analyzátor výfukových plynů, který zaznamenává
údaje CO, CO2, HC, O2, NOx. Výkon motoru je
násoben korekčním faktorem dle normy ISO DIN
1585 i ČSN 302008.
|