Renault Megane Break 1.6 16V CNG
Dynamická
zkouška

Z předchozího grafu je
zřejmý pokles výkonu i točivého momentu v celém
rozsahu otáček. Pokles maximálního výkonu činí
16,04 %, točivého momentu 16,23 %. Je však nutno
si uvědomit další souvislosti tvorby směsi.
Při pohledu na graf součinitele přebytku vzduchu
je potřeba vzít v potaz rozdílnou „bohatost“
směsi a tím změnu její výhřevnosti. Při spalování
směsi benzínu se vzduchem řídicí jednotka nastaví
velmi bohatou směs, která si s sebou nese
o 19 % více energie než při stechiometrické
směsi. Naproti tomu jednotka řízení přípusti
plynu se snaží zachovat stechiometrickou směs
i při maximálním výkonu a zaručit optimální
funkci katalyzátoru.
Součinitel přebytku vzduchu λ

Z grafu je zřejmé, že
při stanovení regulační charakteristiky pro
obě paliva měli tvůrci polí hodnot součinitele
lambda zcela odlišné priority. Při spalování
benzinu je kladen důraz na rychlé hoření směsi
s částečným ochlazením expanze díky bohaté
směsi. Naproti tomu u pohonu vozidla zemním
plynem je cílem dodržení stechiometrické směsi
pro optimální činnost katalyzátoru a minimalizování
škodlivin ve spalinách.
Oxid uhelnatý CO

Na obrázku lze vypozorovat
dva učebnicové příklady vzniku CO ve spalinách.
Při hoření benzinu je patrný globální nedostatek
kyslíku pro dokonalou oxidaci paliva v celém
rozsahu otáček. Příčinu vzniku emise CO lze
tedy označit za hmotově-bilanční. Naproti tomu
velikost emise CO v oblasti nižších otáček
ve spalinách zemního plynu je větší než by odpovídalo
koncentraci v rovnovážné směsi. Zde je
příčinou nedostatečná reakční rychlost jednotlivých
dílčích reakcí oxidace zemního plynu, ve kterých
figuruje oxid uhelnatý jako produkt počátečních
etap reakčního řetězce. Zpomalení reakcí ve
fázi, kdy má dojít k oxidaci CO na CO2,
je pak reakčně-kinetickou příčinou vzniku CO
ve spalinách. Při sledování grafu součinitele
přebytku vzduchu λ a kyslíku ve spalinách
je patrná skutečnost, že k dodatečné oxidaci
nedošlo i přes poměrně významný přebytek kyslíku
ve spalinách. Zajímavé by jistě bylo měřit emise
CO před vstupem do katalyzátoru a sledovat její
hodnotu v neupravených spalinách, neboť
existuje předpoklad, že výskyt emise CO je zde
mnohem vyšší vzhledem k účinnosti katalyzátoru.
Zvýšení emise CO v oblasti otáček nejvyššího
výkonu je zapříčiněn, stejně jako u benzinu,
globálním nedostatkem kyslíku. Z uvedených
popisů je možno sledovat, že vznik CO hmotově-bilančním
mechanismem je řádově vyšší než při reakčně-kinetickém
mechanismu vzniku CO ve spalinách.
Nespálené uhlovodíky HC

Příčinou zvýšení emise HC při
spalování zemního plynu v oblasti nižších
otáček je chudá směs. Pro tento případ platí
podobné zákonitosti jako u vzniku CO s tím
rozdílem, že při spalování chudé směsi s poklesem
reakční rychlosti při expanzi roste množství
emitovaných nespálených uhlovodíků srovnatelně
jako při spalování bohaté směsi. Vysoké emise
HC při hoření zemního plynu jsou způsobeny také
vysokou odolností málo reaktivního metanu (tvořícího
hlavní složku nespálených uhlovodíků) proti
dodatečné likvidaci v katalyzátoru.
Oxidy dusíku NOx

Z grafu je patrná vysoká
koncentrace emisí oxidů dusíku u obou paliv.
Při spalování zemního plynu dochází vlivem chudé
směsi s výskytem poměrně vysoké rovnovážné
koncentrace NO ve fázi pracovního oběhu ke zvýšení
teploty následované dramatickým snížením reakční
rychlosti dekompozice NO po poklesu teploty
náplně válce v průběhu expanzního zdvihu
pístu. Z tohoto hlediska lze říci, že výsledné
emise oxidů dusíku při hoření zemního plynu
jsou závislé pouze na reakčně-kinetických souvislostech
spalování.
Oxid uhličitý CO2

Z předchozího obrázku
lze pouze zjednodušeně vyčíst, je-li oxidace
dokonalá či nikoliv. Slouží tedy pouze jako
jednoduchý indikátor kvality hoření ve spalovacím
prostoru. Oxid uhličitý není také zatím klasifikován
jako škodlivina, ale snížení jeho absolutní
koncentrace ve spalinách pomáhá odvracet negativní
vlivy skleníkového efektu. Při posuzování je
třeba znát maximální koncentraci CO2
ve spalinách. Tu lze zjistit následovně:

Z tohoto
vztahu plyne pro:
Benzin
Cco2max
= 15 %
Zemní plyn (uvažujeme, že jej tvoří
pouze metan CH4)
Cco2max = 11,74 %
Kyslík O2

Hodnota koncentrace kyslíku
ve spalinách má stejně jako CO2 pouze
informativní charakter a slouží především ke
zjištění hodnoty lambda.